Instagram
facebook
youtube
HISTORY

ヒストリー

年号

History of 4×4 Engineering Services
4×4エンジニアリングサービスの歩み

Topics
トピックス

1973

8⽉19⽇、松本信廣により松本⾃動⾞創業。FJ45Vを⼿に⼊れたことをきっかけに、四駆の世界へ本格的に関わるようになる。

Nobuhiro Matsumoto founded Matsumoto Auto Car Company on August 19th, 1973 with his FJ45V, which was the first time he got involved in four wheel drive racing.

1975

伊⾖・稲取にて「第1回・ジープジャンボリー」開催。当時の4WDはジープを主体とした軍⽤系のイメージが強かった。

The first Jeep Jamboree was held in Japan(Inatori, Izu). At the time, 4WDs were mainly jeeps and had a strong military image.

第1回ジープ・ジャンボリーにて。M151と松本(左)
第1回ジープ・ジャンボリーにて。M151と松本(左)
M151 and Matsumoto (left) at the first Jeep Jamboree.
1978

1⽉、第1回パリ-ダカール・ラリー(オアシスラリー)開催。

The 1st Paris-Dakar Rally (Oasis Rally) was held on January.

1982

BRADLEY事業スタート。「BRADLEY」ネーミングの由来は、第⼆次世界⼤戦時のアメリカの著名な野戦司令官Omar Nelson Bradleyから。同様にアメリカ陸軍・M2歩兵戦闘⾞にも「BRADLEY」の愛称が付けられている。

BRADLEY business launched. The name "BRADLEY" comes from Omar Nelson Bradley, a famous American field commander during the Great War. Similarly, the American army's M2 infantry battle tanks were given the nickname BRADLEY.

1983

BRADLEY-01、BRADLEY-03(鋳造3ピースホイール)登場。当時アメリカで流⾏し始めていたマルチピースホイールをいち早く採⽤する。

Appearance of the BRADLEY-01 and BRADLEY-03 (cast 3-piece wheel). The multi-piece wheel, which was beginning to become popular in the US at the time, was used early on.

トヨタ・ハイラックスサーフ(N60系)発売。

The Toyota Hilux Surf (N60 series) was launched.

1985

鍛造3ピース構造となるBRADLEY-05登場。ディスク部分に丸⽳を取り⼊れたデザインを採⽤。カラーリングを7⾊揃えてリリースされた。同年、初の1ピースホイールとなるBRADLEY-08発売開始。製造⽅式に低圧鋳造を採⽤した8スポークデザイン。

The forged three-piece BRADLEY-05 is now available. A round hole is adopted for the discs. Available in 7 colors. In the same year, the BRADLEY-08, the first 1-piece wheel is launched. Low-pressure casting is used in manufacturing method for this 8-spoke design.

1986

鍛造3ピースディスクホイール、BRADLEY-02発売開始。

Forged 3-piece disc wheel, BRADLEY-02 was launched.

⽇産テラノ(WD21系)発売。

Nissan Terrano (WD21 series) was put on the market.

1987

BRADLEY-02発売開始。鍛造3ピースディスクホイール。このモデルは、初の⾃動⾞メーカー純正採⽤パーツとしていすゞ・ビックホーンに正式装着された。

BRADLEY-02 is now on sale. Forged 3-piece disc wheel. This model is the first genuine parts used by a car maker and was officially installed on Isuzu Big Horn.

第9回パリダカ(パリ-アルジェ-ダカール・テレフンケン)にて、チームACP(⽯原孝仁、横⽥紀⼀郎)ランドクルーザーBJ71Vが改造ディーゼルクラス優勝。総合19位を獲得。

Won the 9th Paris-Dakar Telefunken (Paris-Algiers-Dakar Terephunken) in the modified diesel class with Team ACP (Santa Maria Maria Novella, Santa Barbara) Land Cruiser BJ71V. Finished 19th overall.

1988

株式会社4x4エンジニアリングサービス設⽴。

Established 4x4 Engineering Services Inc.

同年12⽉、後の4WD専⽤ホイールの定番モデルとなる、BRADLEY-Vが登場。軽量・5本スポーク・鋳造ワンピース・16インチ、というスペックは当時の最先端を⾛っていた。

In December of the same year, the BRADLEY-V, which would later become the standard model for 4WD wheels, appeared. Lightweight, five-spoke, cast one-piece, 16-inch wheels were at the forefront of specifications at the time.

勝利を狙うための次世代のコンペティティブ・ホイールとして開発されたBRADLEY-V。Vの由来はVictory
勝利を狙うための次世代コンペティティブ・ホイールとして開発されたBRADLEY-V。Vの由来はVictory
The BRADLEY-V was developed as the next generation of competitive wheels for victory, and the name V comes from Victory
1989

パリダカ出走車両「チーム青柳・大阪号」の2台製作を4x4エンジニアリングサービスが担当。市販車改造ディーゼルクラス優勝:総合37位・40位。この時の装着サスペンションは「カントリーサスペンション・ダカールスペシャル」と、「ビックカントリー」(市販品)を装着していた。

4x4 Engineering Service was in charge of building two "Team Aoyagi-Osaka" cars for the Paridaca race. Production Car Modified Diesel Class champion: 37th and 40th overall. At this time, the "Country Suspension Dakar Special" and the "Big Country" (commercially available) were installed on the car.

トヨタ・ランドクルーザー(80系)発売。

The Toyota Land Cruiser (80 series) was launched.

トヨタ・ハイラックスサーフ(N130系)発売。

The Toyota Hilux Surf (N130 series) was released.

1990

パリダカ「TEAM BRADLEY-ON AIR」に、BRADLEY-Vはじめ数多くの4x4エンジニアリングサービス製パーツを装着。

The Paridaka "TEAM BRADLEY-ON AIR" is equipped with BRADLEY-V and many other 4x4 engineering service parts.

第12回パリダカ(パリ−トリポリ−ダカールラリー)にて、「チームブラッドレー・オンエアー」日産テラノ2台参戦

Team Bradley On-Air" launches two Nissan Terranos in the 12th Paris-Dakar Rally (Paris-Tripoli-Dakar Rally) with the LuxSurf (N130 series).

4x4エンジニアリングサービスは車両製作と製品テストの場として参加。結果は総合45位・T2ガソリンクラス7位。翌年へ更なるブランシュアップを図る。
4x4エンジニアリングサービスは車両製作と製品テストの場として参加。結果は総合45位・T2ガソリンクラス7位。翌年へ更なるブランシュアップを図る。
4x4 Engineering Services participated in the event as a vehicle build and product testing venue. The result was 45th overall and 7th in the T2 gasoline class. We will try to further improve our branding for the next year.

鋳造2ピースホイールのOFF-ROAD SPORTS発売開始。

OFF-ROAD SPORTS, a cast two-piece wheel, is now available.

1991

BRADLEY-IX発売開始。いちはやく17インチサイズを設定。フル鍛造2ピース構造(17インチのみ3ピース)。ランクル80、90プラド、ハイラックスサーフにディーラーオプション採⽤される。

BRADLEY-IX was launched. The 17 inch size is available sooner than later. It is a full forged 2 pieces structure (3 pieces for 17 inches). Dealer option is available for the Land Cruiser 80, 90 Prado and Hilux Surf.

いすゞ・ビッグホーン(⼆代⽬)発売。

The Isuzu Bighorn (2nd generation) was released.

BRADLEY-Vのリム切削バージョンとなるBRADLEY-Vogue発売開始。

Launch of BRADLEY-Vogue, the rim-cut version of BRADLEY-V

1993

トヨタ初の⽇本製アフターマーケットホイールとして、BRADLEY-IXがランドクルーザー80とハイラックスサーフにディーラーオプション採⽤される。

BRADLEY-IX, Toyota's first Japanese aftermarket wheel, is available as a dealer option on the Land Cruiser 80 and the Hilux Surf.

BRDLEY Ziel 発売。鋳造3ピースホイール。

BRDLEY Ziel was released. Cast 3-piece wheel.

当時最新のホイール製法「スクイーズプロセス」を採⽤して登場したワンピースモデル、BRADLEY-VXが発売。同ホイールは、RAV4にディーラーオプションとして採⽤された。

The BRADLEY-VX, a one-piece model that used the latest wheel manufacturing method, the "squeeze process," was released. This wheel was used on the RAV4 as a dealer option.

4x4エンジニアリングサービスのホイール新シリーズ、Off Performer 発売。鍛造3ピースホイール。

Off Performer, a new series of wheels from 4x4 Engineering Services, launched. Forged 3-piece wheel.

1994

BRADLEY新シリーズをはじめ、新作ホイールを続々とリリース。
BRADLEY-VR(ディスク鍛造3ピースホイール)
BRADLEY-STEALTH(ディスク鍛造3ピースホイール)
BRADLEY-MX(ディスク鍛造3ピースホイール)
Off Performer Urb(フル鍛造2ピースホイール)
Off Performer RS(鋳造1ピースホイール)

The new BRADLEY series and other new wheels are being released one after another.
BRADLEY-VR (Disc Forged 3 Piece Wheel).
BRADLEY-STEALTH (Disc Forged 3 Piece Wheel).
BRADLEY-MX (Disc Forged 3 Piece Wheel).
Off Performer Urb (full forged two-piece wheels).
Off Performer RS (cast 1-piece wheel).

「ロシアン・ラリー」に参加し、各種パーツ開発・走行テストを実施。以来2001年まで同ラリーに毎年参加。

He participated in the "Russian Rally" and developed and tested various parts. Since then, he has participated in this rally every year until 2001.

BRADLEY-V いすゞビックホーンにライン装着。

BRADLEY-V Isuzu Big Horn with a line attachment.

1995

BRADLEY-VZ(スクイーズプロセス6本スポーク1ピースホイール) 発売。日産テラノ(R50系)リミテッドにライン装着。

BRADLEY-VZ (Squeeze process 6-spoke 1 piece wheel) is released. Installed on Nissan Terrano (R50 series) Limited.

⽇産テラノ(R50系)発売。

The Japanese Terrano (R50 series) was put on the market.

BRADLEY-VXが⽇産テラノオーテックバージョンにライン装着。

BRADLEY-VX is mounted on the line on the Nippon Terrano-O-Tech version.

BRADLEY-IXがトヨタ・ハイラックスサーフ(180系)にディーラーオプション設定。

BRADLEY-IX is available as a dealer option for the Toyota Hilux Surf (180 series).

タイヤをパンクさせた状態でホイール強度を確かめるイベント⽤プロモーション動画(スクイーズホイール)
Promotional video for an event to check the strength of the wheel with a punctured tire (squeeze wheel)
1996

Off Performer XR(鋳造1ピースホイール)発売。

Off Performer XR (cast 1-piece wheel) launched.

BRADLEY-VXがトヨタRAV4・北⽶仕様にライン装着され輸出されるように。

BRADLEY-VX is installed for Toyota RAV4 and North America specifications and exported.

BRADLEY-RZが⽇産レグラスオーテックにライン装着。

BRADLEY-RZ mounted on the line on the Nissan Reglas Autech.

BRADLEY-IXがトヨタ・ランドクルーザープラド(90系)にディーラーオプション設定。

BRADLEY-IX is available as a dealer option for the Toyota Land Cruiser Prado (90 series).

新型テラノ登場に合わせ、チームNOK JAPONがパリダカ(グラナダ-ダカール)出⾛。

Team NOK JAPON drove in Paridaka (Granada-Dakar) in conjunction with the launch of the new Terrano.

パリダカ出⾛前年に撮影された新型(1995年式)テラノ。チームはNOK JAPON。ホイールはBRADLEY-VX
パリダカ出⾛前年に撮影された新型(1995年式)テラノ。チームはNOK JAPON。ホイールはBRADLEY-VX
This is a new model (1995) Terrano taken the year before Paris-Dakar. The team is NOK JAPON and the wheels are BRADLEY-VX.
1997

BRADLEY-VII(フル鍛造2ピースホイール) 発売。

BRADLEY-VII (Full Forged 2 Piece Wheel) introduced.

BRADLEY-SV(スクイズプロセス1ピースホイール) 発売。

BRADLEY-SV (Squeeze Process 1 Piece Wheel) introduced.

「バウリッシュ」ステンレスマフラー発売。

Launch of "Baurish" stainless steel muffler.

BRADLEY-VXが⽇産サファリ・ショートスピリットにライン装着。

BRADLEY-VX is installed on the Nippon Safari Short Spirit.

BRADLEY-5本スポークモデルがダイハツ・テリオスにメーカーオプション採⽤。その後トヨタOEM⾞両(キャミ)にも採⽤。

BRADLEY-5-spoke model has been adopted for Daihatsu Telios as a factory installed option. Later on, it was adopted for Toyota OEM vehicles (Cami) as well.

BRADLEY-V パジェロミニ限定⾞にライン装着。

BRADLEY-V This is a limited edition Pajero Mini.

BRADLEY-SZが⽇産テラノ・オーテックジャパン仕様にライン装着。

BRADLEY-SZ is installed on the line to the Japanese Terrano O-Tec products.

1998

鍛造ディスク、天然ダイヤ切削アウターリムを採⽤し、デザイン性を⾼めた3ピース構造ホイール、BRADLEY-ZERO発売。

Introduction of the BRADLEY-ZERO, a 3-piece wheel with forged discs and a natural diamond outer rim for a heightened design.

BRADLEYメッシュモデルがトヨタ・ハイラックスサーフにライン装着。

The BRADLEY mesh model is installed on the Toyota Hilux Surf on line.

トヨタ・ランドクルーザー(100系)発売。

The Toyota Land Cruiser (100 series) was launched.

スズキ・ジムニー(JB23系)発売。

The Suzuki Jimny (JB23 series) was released.

ランドクルーザー100の登場に合わせ、PCDを合わせたBRADLEY-100(スクイーズプロセス1ピース)発売。

The BRADLEY-100 (1-piece squeezeprocess) was launched with the introduction of the Land Cruiser 100, with a combined PCD.

BRADLEY-EV(フル鍛造2ピースホイール)発売。

Launch of BRADLEY-EV (Full Forged 2 Piece Wheel).

2002

「バウリッシュ・オイルクーラー」発売。

Launch of the "Baurish Oil Cooler".

トヨタ・ハイラックスサーフ(N210系)発売。

The Toyota Hilux Surf (N210 series) was released.

2003

BRADLEY-dt1(フルチョイス2ピースホイール ラウンド型5本スポーク)発売。

BRADLEY-dt1 (full choice 2-piece wheel with 5 round spokes) launched.

Off Performer RT-5 RT-6(鋳造1ピースホイール)発売。

Off Performer RT-5 RT-6 (cast 1-piece wheels) launched.

2007

第29回パリダカ(ユーロミルホー・ダカールラリー)、チーム右京(総合68位)にBRADLEY-V装着。

29th Paris-Dakar (Euromilho-Dakar Rally), Team Ukyo (68th overall) with BRADLEY-V.

完⾛後に撮影されたドライバーの⽚⼭右京(左)と、コ・ドライバーの佐伯直哉
ドライバーの⽚⼭右京(左)と、コ・ドライバーの佐伯直哉
Driver Ukyo Katayama (left) and Co-Driver Naoya Saeki

トヨタ・ランドクルーザー(200系)発売。

The Toyota Land Cruiser (200 series) was launched.

2015

第20回アジアクロスカントリーラリー選⼿権開催。BRADLEYがサポートするガレージモンチ(代表 ⽵野 悟史)がT1G3位を獲得。

The 20th Asian Cross Country Rally Voting Rights were held.Garage Monch (Representative: Satoshi Hamano), supported by BRADLEY, took 3rd place in T1G.

ゴール地点での記念撮影。装着ホイールはBRADLEY-V Evolution
ゴール地点での記念撮影。装着ホイールはBRADLEY-V Evolution
Commemorative photo at the finish line. BRADLEY-V Evolution wheels
2019

第24回アジアクロスカントリーラリー選⼿権/BRADLEY-V Evolution装着ジムニーでクラス優勝、T1G3位(ガレージモンチ代表 ⽵野 悟史)。

24th Asian Cross Country Rally Voting Rights.Won the class championship with BRADLEY-V Evolution equipped Jimny and finished 3rd in T1G (Garage Monch representative, Satoshi Takeno).

BRADLEY-V Evolutionを装着したJB23ジムニー・ラリー仕様。ゴール⼿前3km時点でパンクしたものの、ホイールの堅牢性を信じてそのまま⾛りきったというエピソードも
BRADLEY-V Evolutionを装着したJB23ジムニー・ラリー仕様。ゴール⼿前3km時点でパンクしたものの、ホイールの堅牢性を信じてそのまま⾛りきったというエピソードも
The JB23 Jimny Rally specifications with BRADLEY-V Evolution. There is an episode where a puncture occurred 3km before the finish line, but the driver believed in the durability of the wheel and drove through the entire race.